با گسترش تشیع انگلیسی امروزه برهمه مدافعان حریم ولایت لازم است علم را به عرصه ی عمل وارد کنند . جهت مطالعه اثبات قرآنی ولایت فقیه به ادامه مطلب بروید ...



ولایت فقیه در آیات قرآن:




بسیاری آیات وجود دارد که ولایت را اثبات می کند واز طیق آن می توان ولایت فقیه را به اثبات رساند اما واضح ترین آیه ای که می توان بدون بحث ولایت فقیه را اثبات کند آیه زیر است:




خداوند در آیه 44 سوره مائده می فرمایند:


إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فیها هُدیً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتی‏ ثَمَناً قَلیلاً وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ


(همانا ما تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نور بود و انبیائی که تابع اسلام حقیقی بودند با آن در بین یهودیان حکم می کردند و همچنین علمای ربانی و مربیان مردم و خبرگان از یهود ونصاری به مقداری که از کتاب خدا حفظ بودند و بر آن شهادت می دادند طبق آن در بین مردم حکم می کردند، پس از مردم نترسید و تنها از من بترسید و آیات الهی را به بهای اندک مفروشید که هر کس بدانچه خدا نازل کرده حکم نکند،اینچنین کسانی همان کافرانند)



تفسیر آیه بر اساس نرم افزار ی قرآنی مشــــکاه و تفسیر نور:ربانی از ربان به معنای تربیت کننده است به گفته بعضی ربانی کسی است که با رب العالمین پیوند خورده است و با علم و عمل خدایی شده است و تربیت مردم را به عهده دارد از حضرت علی (ع) نقل شده که فرمود:

انا ربانی هذه الامه 

ربانی این امت من هستم(1)

 


امام صادق (ع) نیز فرمودند:ربانیون اهل بیت پیامبر(ص) می باشند


حِبْر» به معناى اثر نیک است. چون عالمان در جامعه منشأ اثر نیکند، به آنان حِبْر و اَحبار گفته مى‏شود. به ابن عباس هم لقب «حِبر الاُمّة» داده‏اند. رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: کسى که حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ کند، مشمول جمله‏ ى آخر این آیه مى‏شود. <103> «هم الکافرون»

 

1- ضمن توجّه به تحریف تورات موجود، باید از اصل کتب آسمانى تجلیل کرد. «فیها هُدىً و نورٌ» 
2- گرچه تورات بر موسى علیه السلام نازل شد، ولى همه‏ى انبیا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حکم کنند. «یحکم بها النبیّون» 
3- قوانین مستند بر وحى را باید پذیرفت. (لازمه‏ى وجوب قضاوت بر انبیا و علما، قبول کردن مردم است) «یحکم بها النبیّون...» 
4- انبیا، از پیش خود حکمى ندارند، بلکه تسلیم حکم خدایند. «أسلموا» 
5 - اسلام (تسلیم خدا بودن)، دین همه‏ى موحّدان است، انبیاى بنى‏اسرائیل هم با جمله‏ى «أسلموا» توصیف شده‏اند. «النبیّون الّذین اسلموا» 
6- علماى هر امت، مسئول اجراى احکام الهى در میان مردم هستند. (ولایت‏فقیه، ریشه در تمام ادیان دارد) «یحکم بها النبیّون... والربّانیّون والاحبار» 
7- سلسله مراتب باید مراعات شود. ابتدا انبیا، سپس امامان و آنگاه علما. «النبیّون... والربّانیّون والاحبار» 
8 - یهود، انبیاى متعدّد داشتند. «یحکم بها النبیّون...» 
9- تورات، قوانین قضایى و حکومتى دارد و محور قضاوت بوده است. «یحکم بها النبیّون...» 
10- نور و هدایت زمانى در جامعه جریان پیدا مى‏کند که بر اساس کتاب آسمانى، قضاوت و حکومت شود. «فیها هدىً و نور یحکم بها» 
11- راه حفظ کتب آسمانى، عمل و قضاوت و حکومت بر طبق آن است. «یحکم بها... بما استحفظوا» (بنابر اینکه مراد از استحفاظ، حفاظت همه جانبه آن باشد) 
12- علما باید محافظ مکتب باشند. «بما استحفظوا من کتاب اللَّه» 
13- قضاوت، مسئولیّت عالمان است. «یحکم بها... الربّانیون و الاحبار بما استحفظوا من کتاب اللَّه» 
14- عالمان و قضات، دو رسالت بزرگ بر دوش دارند: 
الف: حکم خدا را از ترس مردم تغییر ندهند. «فلا تخشوا النّاس» 
ب: به طمع مال دنیا، دچار کتمان و لغزش نشوند. «و لاتشتروا بایاتى ثمناً قلیلاً» 
15- انحراف در قضاوت، کفر است. «ومن لم‏یحکم بماانزل اللَّه فاولئک هم‏الکافرون» 
16- در قضاوت، صراحت، جرأت وقاطعیّت لازم است ونباید تحت تأثیر تهدید و جوّسازى‏ها قرار گرفت. «فلاتخشوا النّاس» 
17- خشیت الهى، ضامن قضاوت عادلانه است. «یحکم... فلاتخشوا النّاس واخشون» 
18- تحریف، سکوت، کتمان و حکم به غیر فرمان خدا، اگرچه به قیمت بدست آوردن همه‏ى دنیا باشد خسارت است. «ولاتشتروا... ثمناً قلیلا... فاولئک هم الکافرون» (چون کلّ دنیا «متاع قلیل» است) [104] 
19- با داشتن قانون آسمانى، سراغ قوانین شرق و غرب رفتن کفر است و چنین قوانینى اعتبارى ندارد. «و من لم یحکم بما أنزل اللّه فاولئک هم الکافرون» 
20- کسى که شرایط قضاوت به حقّ برایش فراهم شود، ولى خود را منزوى کند کفر ورزیده است. «و من لم یحکم بما انزل اللَّه فاولئک هم الکافرون» 
21- سکوت و کتمان در برابر طاغوت‏ها، دین فروشى در برابر سرمایه‏داران و عوام‏فریبى، از خطراتى است که علما را تهدید مى‏کند. «فلاتخشوا النّاس... و لاتشتروا...» 
22- علماى ترسو و حریص، در دیندارى و حفاظت از کتاب آسمانى سست هستند. «فلا تخشوا النّاس... و لاتشتروا بایاتى ثمناً قلیلاً» 
23- درآمد حاصل از قضاوت ناحقّ، درآمدى نامشروع است. «لاتشتروا بایاتى...» 
24- ترس و حرص سبب انحراف در قضاوت و انحراف در قضاوت سبب کفر است. «فلاتخشوهم... ولاتشتروا....فاولئک هم الکافرون» 




و جالب تر اینکه درست ده آیه بعد آیه 55 مائده آیه ولایت حضرت علی علیه السلام است.